Hoe lopen we de achterstand in?
Het is een kwestie van een brede aanpak en een lange adem. Er bestaat geen quick fix. Zoals met veel problemen in het sociaal domein.
Wel kunnen we leren van andere landen zoals Ierland. Zij passen het leesonderwijs toe in alle vakken op school. Echt een voorbeeld van een brede aanpak. Bovendien is het belangrijk dat er goed geschreven, inhoudelijk interessante teksten worden gelezen, zogenoemde ‘rijke teksten’. Kinderen moeten weer meer boeken lezen die aansluiten bij hun belevingswereld, hun fantasie prikkelen, er met elkaar over in gesprek gaan en zelf schrijven. Dat is best een groot streven en dit toepassen in de praktijk, blijkt niet altijd gemakkelijk. Met de druk vanuit de Cito-toetsen, en het belang dat eraan wordt gehecht, vervallen leerkrachten mogelijk weer in de oude manier van begrijpend lezen onderwijs. Omdat dit beter aansluit bij de manier van toetsen. Zonde!
Maak gebruik van kennis
Kennis over wat werkt is voorhanden. Het goed implementeren in de praktijk van deze kennis vergt tijd en doorzettingsvermogen. Dat vereist ook leiderschap, bijvoorbeeld van en schooldirecteur en een schoolteam. Dit is niet iets wat een individuele leerkracht kan doen.
En tot slot een tip voor de lezer; wil je nou zelf eens voorgelezen worden? Zet dan eens een luisterboek op. Ook dat is heel ontspannend, geeft rust en het voordeel is dat je het overal kunt doen. Onderweg, tijdens het koken of sporten.
De Nationale Voorleesdagen duren nog tot en met 3 februari maar voorlezen kan natuurlijk altijd. Dus waar wacht je nog op? (Laten) Voorlezen maar!