Waarom heb je gekozen voor het reizen met het ov?
Jesse hecht veel waarde aan duurzaamheid en vindt het gemak van het ov erg fijn: “Je stapt in en je stapt uit en hebt verder geen zorgen over de reis. In de tussentijd kun je werken of je tijd anders besteden.” Collega Lieke herkent zich in de combinatie van duurzamer en efficiënter willen reizen: “Ik woon op een paar minuten lopen van een treinstation met goede verbindingen en kan mijn auto niet voor de deur parkeren. De opdrachten die ik afgelopen jaren heb gedaan, waren altijd goed bereikbaar met het ov. In de meeste gevallen was het zelfs iets sneller en kan/kon ik werken in de trein.” Maar niet iedereen ervaart het reizen met het ov als een keuze. Voor collega’s Rick en Arwin was er weinig te kiezen: zij hebben namelijk (nog) geen rijbewijs.
Hoe belangrijk vind jij het om duurzame keuzes te maken?
Het feit dat hij niet kon kiezen voor een auto betekent voor Arwin niet dat duurzaamheid geen rol speelt in zijn overwegingen. Hij zegt hierover: “Duurzame keuzes maken, vind ik belangrijk! Maar om eerlijk te zijn kan het soms wel beter.” Rick hecht minder waarde aan het maken van duurzame keuzes. Dat hij bijdraagt aan het milieu door geen auto te hebben, is geen bewuste keuze maar een leuke bijkomstigheid. Daarentegen geeft Lieke net als Arwin aan dat zij duurzame keuzes erg belangrijk vindt, maar dat het niet altijd de best toegankelijke optie is. Beide collega’s reizen graag en zij vinden Nederland en Europa helaas (nog) niet altijd ingericht op de meest duurzame vorm van reizen. Jesse stelt ze gerust. Dankzij hun keuze om geen auto te hebben verlagen zij namelijk hun CO2 voetafdruk significant: “Als je kijkt naar de gemiddelde CO2 voetafdruk van een gezin dan bepaalt de auto voor een heel groot gedeelte je voetafdruk. Veel groter nog dan vliegen. Je maakt dus echt impact als je geen auto hebt of rijdt.*”.
Hoe vind jij het om voor werk met het ov te reizen?
Alle vier de collega’s zijn het ermee eens dat het reizen met het ov goed te doen is. Zij hebben slechts zelden te maken met storingen of overvolle treinen. Ook gemeenten zijn over het algemeen goed te bereiken met het ov. En zo niet, dan pakken ze een ov-fiets of reizen ze mee met een collega. Rick plant zijn reistijd slim in. “Met mijn Dalvrij-abonnement betaal ik maandelijks niet al te veel van mijn mobiliteitsbudget, zodat ik wat meer salaris overhoud. Door al vroeg in de trein te zitten (inchecken vóór 06:30) en in de trein te werken, reis ik al wat eerder ’s middags terug naar huis (in ieder geval vóór 16:00).”
Verwacht je binnen nu en twee jaar te wisselen naar een auto?
De keuze om wel of geen auto te nemen, blijkt erg af te hangen van eventuele verhuisplannen. Rick verwacht geen auto te nemen en dat komt met name omdat hij van plan is in Amsterdam te blijven wonen. Lieke daarentegen wil misschien verhuizen en weet niet of het dan nog gunstig is voor haar om met het ov te blijven reizen. Jesse twijfelt niet: “Nee. Ik heb me ooit voorgenomen om nooit een fossiele brandstof auto te bezitten. Hier houd ik me aan. Ook het bezit van een elektrische auto stel ik zo lang mogelijk uit.”
Raad je het reizen met ov aan aan collega's?
Op deze vraag antwoorden de collega’s unaniem: “Ja!”. Hoewel zij ook inzien dat het afhangt van waar je woont ten opzichte van een station. Maar als het kan, doe het! Je kunt werken in de trein en ontvangt met het mobiliteitsbudget meer salaris. En Arwin heeft nog een tip: “Doordat ik gekozen heb voor een Altijd Vrij abonnement ga ik ook veel vaker privé met de trein. Zoals even naar het strand, of een dagtripje. Wist je bijvoorbeeld dat je met alleen Nederlands ov naar Antwerpen kan?”.
Concluderend zijn de ervaringen over het reizen met het ov positief. Geen auto maar een ov, het lukt daarmee!
* Bron: https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/klimaatverandering/wat-is-je-co2-voetafdruk/