Wat is een sociale kaart?
Een sociale kaart is een interactief en digitaal platform. Het geeft een overzicht weer van organisaties en/of activiteiten van het lokale (welzijns-)aanbod in een gemeente. Vaak in de vorm van een digitale, geografische kaart. Het doel van een sociale kaart is om inwoners en professionals inzicht te geven waar ze terecht kunnen voor hulp, advies, activiteiten of begeleiding.
Waarom is een sociale kaart nodig?
De vraag naar zorg neemt toe, terwijl de beschikbare capaciteit en middelen binnen de professionele zorg juist afneemt. Dit maakt het versterken van de kracht van de gemeenschap belangrijker dan ooit. Door meer nadruk te leggen op de algemene welzijnsvoorzieningen (het voorveld) en de informele zorg, kunnen inwoners de hulp (blijven) krijgen die zij nodig hebben. En wordt de druk op professionele zorg verlicht.
Een sociale kaart kan een waardevolle rol spelen. Bijvoorbeeld in de verschuiving naar het voorveld en informele zorg. En een sociale kaart biedt inwoners en professionals inzicht in beschikbare hulp en ondersteuning. Daarnaast stimuleert een sociale kaart de samenwerking tussen maatschappelijke organisaties.
Wat zijn de uitdagingen?
Een sociale kaart opzetten én onderhouden brengt uitdagingen met zich mee. Hieronder noemen we drie uitdagingen die wij in veel gemeenten tegenkomen, met daarna onze tips.
De sociale kaart moet aansluiten bij gebruikers van de sociale kaart.
Voor wie maak je de sociale kaart, welke informatie moet er te vinden zijn en welke vorm is passend bij de eindgebruiker? Het aansluiten bij de behoefte van de eindgebruiker, en vooral het proces om daar te komen, kost tijd.
Het lokale (welzijns-)aanbod op de sociale kaart moet actueel blijven.
Om de doelmatigheid van de sociale kaart te behouden moet het aanbod actueel blijven. Het aanbod van hulp en ondersteuning in een gemeente verandert en breidt zich voortdurend uit.
De sociale kaart moet gevonden worden.
Inwoners en professionals in je gemeente moeten de sociale kaart makkelijk vinden wanneer ze dit nodig hebben.
Hoe kan ik met de uitdagingen omgaan?
Hieronder vind je drie tips voor het opzetten en onderhouden van een sociale kaart:
De sociale kaart moet aansluiten bij gebruikers van de sociale kaart.
Dit vraagt om een uitgebreide behoeftepeiling. Betrek diverse gebruikers van de sociale kaart in het ontwikkelproces. Denk bijvoorbeeld aan inwoners, het wijkteam en maatschappelijke organisaties. In gesprekken met de gebruikers kan de behoefte gepeild worden naar de invulling en vormgeving van de sociale kaart. Waar zouden zij de sociale kaart voor gebruiken? Wat vinden zij belangrijk in de vormgeving?
Het lokale (welzijns-)aanbod op de sociale kaart moet actueel blijven.
Maak het onderhouden en borgen van het aanbod een gezamenlijke verantwoordelijkheid tussen de gemeente, en één of meerdere partijen. Denk hierbij aan het wijkteam of de welzijnspartij. Leg deze afspraken vast en bespreek dit tijdens accountgesprekken en gerelateerde bijeenkomsten.
De sociale kaart moet gevonden en gebruikt worden.
Houd inwoners, professionals van maatschappelijke organisaties en partijen met veel aanspraak aangehaakt. Door bijvoorbeeld aandacht te besteden aan de sociale kaart in nieuwsbrieven, sociale media posts en in gerelateerde bijeenkomsten. Dit versterkt de betrokkenheid van maatschappelijke organisaties en je inwoners. En draagt bij aan de actualiteit en het gebruik van de sociale kaart.
Benieuwd of een sociale kaart wat voor jouw gemeente is? Of wil je meer weten over de genoemde tips? Neem contact met ons op! We praten je graag bij.