Wat betekent de Spreidingwet voor gemeenten?
Het beschikbaar stellen van opvanglocaties
Eens in de twee jaar maakt de minister voor 1 februari bekend hoeveel opvangplaatsen landelijk gerealiseerd moeten worden voor de daaropvolgende twee kalenderjaren. Vanaf dat moment gaan gemeenten en de provincie in gesprek over hoe zij de gevraagde opvangcapaciteit beschikbaar gaan stellen. Zo zal een soort onderhandeling ontstaan tussen gemeenten die nu meer asielzoekers opvangen dan zij moeten doen volgens de verdeelsleutel en gemeenten die minder opvangen.
Focus van gemeenten richting sociale en duurzame opvang.
Provincie en gemeenten die 75% of meer asielzoekers opvangen van hun taakstelling krijgen hier een soort bonus voor. Deze bonus kan de gemeente gebruiken voor de kosten die gebonden zijn aan asielopvang, of voor andere taken. Het bieden van meer opvangplekken wordt op deze manier beloond.
Gemeenten moeten werken aan draagvlak.
Asielzoekerscentra zijn een gevoelig punt binnen de samenleving. Waar sommige inwoners voorstander zijn van het helpen van asielzoekers, zijn anderen fel tegen de komst van asielzoekerscentra. Het onderwerp polariseert. Ondanks dat gemeenten nu verplicht zijn opvang te realiseren, zal niet iedereen in de samenleving mee willen denken met de gemeente. Daarom moeten gemeenten werken aan het creëren van draagvlak.
Wat gemeenten nog meer doen?
Buiten de taken die gemeenten krijgen door de Spreidingswet, kunnen gemeenten meer doen om te helpen bij de opvangcrisis.
Doorstroomlocaties
Een groot deel van de bewoners van asielzoekerscentra zijn statushouders. Deze mensen mogen in Nederland blijven. Bovendien weten zij al in welke gemeente zij gaan wonen. Echter is er naast de opvangcrisis ook een crisis op de woningmarkt, waardoor het voor gemeenten lastig is om woonruimte te vinden voor deze statushouders. Hierdoor blijven zij vaak voor langere tijd in het asielzoekerscentrum wonen. Door doorstroomlocaties te creëren waar zij tijdelijk kunnen wonen, krijgen zij meer zelfstandigheid en bovendien komt hun plekje in het asielzoekerscentrum vrij.
Gemengde opvang
Sommige gemeenten, zoals Oss, mengen asielzoekers met Oekraïners. Dit stelt een gemeente in staat om de opvangplek flexibel in te zetten. Als opvangplekken voor Oekraïners leeg staan, dan kunnen deze opgevuld worden met asielzoekers. Hier komt wel veel bij kijken, aangezien de financiële stromen voor de opvang van Oekraïners anders loopt dan die voor de opvang van asielzoekers.
Open eindjes in de wet
De nieuwe wet laat nog veel vragen onbeantwoord. Wat is bijvoorbeeld de rol van het COA? Hoe krijgen de gesprekken tussen gemeenten vorm en wat wordt onderdeel van het verslag van de commissaris van de Koning?
De open eindjes in de wet betekenen een grote rol en verantwoordelijkheid voor de eigen invulling van participerende partijen. Gemeenten moeten de vrijheid gebruiken om tot een passende verdeling te komen. Er ligt een grote uitdaging om het proces hiernaartoe op een juiste manier in te regelen.
➡️ Dit artikel is ook te lezen via Consultancy.nl: Wat betekent de Spreidingswet voor gemeenten?